Online marketing voor bedrijven & Social Media

Veel bedrijven zien de mogelijkheden van Social Media wel, maar vinden het erg lastig om de juiste kanalen te kiezen. Het is ook niet gek, want er zijn zelfs bij marketeers die zich erin verdiepen al veel misvattingen. Denk aan: Facebook is het perfecte kanaal voor consumenten, LinkedIn is alleen maar voor zakelijke producten en Instagram is alleen maar interessant voor bloggers of bekenden. Wil je voor je bedrijf nog de beste online marketing strategie bepalen? Neem de tips uit dit artikel gerust mee.

Facebook

O, er zijn heel veel misvattingen over Facebook. Sinds de update die Facebook heeft doorgevoerd is het voor bedrijven lastiger om een groot organisch bereik te genereren. Kortom: als bedrijf zal je bijna wel moeten gaan adverteren wil je de doelgroep bereiken. Op zich niet erg want als je bereik daadwerkelijk wat oplevert is dat geen probleem. Toch is het soms lastiger gezegd dan gedaan. Enkele tips voor je op een rijtje voor je. Gebruik de promootknop van je geplaatste Facebook-berichten nooit meer. Op die manier gooi je je geld stiekem wel een beetje weg. Uiteraard is er wel meer bereik en interactie op je Facebook-post. Alleen dit kan veel effectiever. Via de businessmanager kun je je namelijk veel beter richten op je doelgroep. Daarbij komen we direct bij het volgende puntje. Zorg dat je voor verschillende doelgroepen ook verschillende boodschappen laat zien. En test verschillende advertenties bij deze doelgroepen. Iets wat met het promoten van een bericht ook niet kan.

social media online marketing strategie

LinkedIn

Oke, LinkedIn. LinkedIn is een stuk later opengesteld voor adverteerders zoals jij en ik. Daarbij is het natuurlijk een platform dat voornamelijk veel meer zakelijk wordt gebruikt. Dit gebruikt LinkedIn goed, want de kosten voor een klik naar je site zijn normaliter stukken hoger dan bijvoorbeeld Facebook. Dit terwijl de gemiddelde gebruiker op LinkedIn ook zeker actief is op Facebook. Denk daarom dan vooral niet te vroeg: ik heb een dienst en richt me op de B2B markt. Dus ik moet LinkedIn gebruiken. Veel bedrijfseigenaren zijn veel goedkoper te bereiken via Facebook.